Uit je hoofd spelen? zo doe je dat!

Wanneer je een stuk uit je hoofd kan spelen, heb je je muziek altijd bij je!

Je ziet het tegenwoordig steeds vaker: een piano of vleugel op een openbare plek zoals een treinstation of ziekenhuis, waar je op mag spelen. Leerlingen die niet gewend zijn om een stuk uit hun hoofd te spelen zeggen dan: “ja, jammer! Ik kon niet spelen want ik had mijn bladmuziek niet bij me!” Een gemiste kans! Misschien toch wel handig om eens iets uit je hoofd te leren spelen? Lees hieronder hoe je dat aan kunt pakken.

 

 

Nog meer redenen

Voor de meeste leerlingen die graag iets uit hun hoofd willen leren, geldt toch wel een vergelijkbare reden zoals hierboven beschreven. Het is ook ideaal als je een stuk gewoon overal kunt spelen, zelfs al heb je verder niets bij je! Toch kan ik je nog meer redenen geven. Zo heb ik stukken uit mijn hoofd geleerd omdat:
– er grote sprongen in zitten, en ik dan liever naar mijn handen kijk dan naar de bladmuziek.
– het een lang stuk is waarbij ik vaak blaadjes om moet slaan. Daar heb ik een grote hekel aan, dus als het niet zo te kopiëren en plakken valt dat het op mijn lessenaar past, leer ik het liever uit mijn hoofd! (Gewoon gemakzucht dus 😉 !)
-ik vind dat de bladmuziek me verhindert om helemaal in de muziek op te gaan en er echt iets moois van te maken. Dat is vaak bij heel moeilijke stukken.
-ik het fijn vind om met mijn ogen dicht te spelen.
Allemaal redenen om een stuk uit je hoofd te willen leren.

 

 

“Ja maar ik kan dat niet!”

Dat zeggen en denken veel leerlingen. Misschien kan je het nu nog niet, maar je kan het zeker wel leren! Er zijn verschillende manieren om een stuk uit het hoofd te leren spelen, en er is één, of misschien wel meerdere, die ook voor jou werkt! Welke manier(en) dat is/zijn, hangt samen met jouw leerstijl.

 

 

Visueel

Ben je visueel ingesteld, dan leer je graag door te kijken, en kan je waarschijnlijk goed onthouden hoe je bladmuziek eruitziet. Probeer eens het volgende: kijk een minuut lang naar een bladzijde met bladmuziek (kies om te beginnen iets uit wat niet moeilijk is). En kijk bewust om te onthouden. Doe daarna je ogen dicht en probeer zo duidelijk mogelijk de bladzijde voor je te zien. Probeer of je er een stukje van kunt spelen ( zonder te spieken! )

 

 

Auditief

Wanneer je graag dingen op gehoor naspeelt, en je liever geen noten leest, leer je graag auditief. De kans is groot dat je al wel stukken uit je hoofd kan spelen. Aangezien je noten eigenlijk alleen maar lastig vindt, ligt jouw uitdaging meer in het noten lezen dan uit je hoofd spelen.

 

 

Motorisch

Een muziekinstrument bespelen, is voor een groot deel een motorische aangelegenheid. Wanneer je een stuk goed kunt spelen, gaan je vingers bijna vanzelf. Heb je weleens gehad dat je er met je hoofd niet helemaal bij was en dat je toch het stuk helemaal had gespeeld? Dan heeft je motorische geheugen het werk voor je gedaan. Dit kan zeker vóór je werken wanneer je uit je hoofd wil spelen, maar helaas ook tégen je. Het gaat meestal goed wanneer je op de automatische piloot het stuk speelt. Maar Wanneer je na gaat nadenken en gaat twijfelen over wat je doet, raak je eruit. En wanneer je dan alleen op je motorische geheugen vertrouwt, lukt het vaak niet om door te spelen. Maar in combinatie met een andere manier van onthouden, werkt het prima!

 

 

Analytisch

Als jij altijd het naadje van de kous wilt weten, waarom het zo is en hoe het werkt, dan is dit een goede leer manier voor jou! Maar ook als één je van de andere manieren prefereert, is dit een heel goede aanvulling om te gebruiken. Wanneer je eerst het stuk goed hebt bestudeerd; hoe de opbouw in elkaar zit, waar de herhalingen zitten, hoe de akkoorden in elkaar overgaan, hoe de muzikale zinnen precies lopen, dan heb je veel informatie om op terug te vallen. Doordat je het stuk echt begrijpt, kun je het onthouden.

 

 

Creatief

Misschien heb je er wel over gehoord; mensen die een hele lijst dingen kunnen onthouden door ze in gedachte te plaatsen in kamers van een denkbeeldig huis. Doordat je voor jezelf een soort verhaal maakt bij wat je moet onthouden, kun je veel meer onthouden. Deze techniek kan fantastisch werken. Iets dergelijks deed ik als kind vaak met muziek. Wanneer ik een muziekstuk leuk vond, maakte ik er in mijn hoofd een verhaaltje bij dat (in mijn beleving) helemaal erbij hoorde. Door dat verhaaltje, wat zich tijdens het spelen van het stuk als een soort film in mijn hoofd werd afgespeeld, kon ik de muziek gemakkelijk onthouden. Het grappige vind ik nog steeds dat ik toen het idee had dat iedereen dat altijd deed. Mijn verbazing was zo groot toen ik er per ongeluk een keer achter kwam dat dat niet zo was! Dat vond ik onbegrijpelijk!

 

 

Ik daag je uit!

Ga eens proberen om een stuk uit je hoofd te leren. Kies een manier die je aanspreekt en probeer die uit. Maar probeer daarbij altijd ook ter ondersteuning minimaal 1 andere manier uit. Dat zorgt ervoor dat je ook in wat lastigere omstandigheden (zoals spelen met publiek erbij) wat steviger in je schoenen staat. Ontdek jij zelf nog een andere manier die werkt? Ik hoor het graag van je!

 

 

Veel studeerplezier!