Studeren als gewoonte: de olifant bewegen

Studeren tot een gewoonte maken. Over olifanten, pinda’s  en hobbels in de weg…..

Gewoontes zijn lastig te veranderen. Een verkeerde gewoonte afleren, een nieuwe gewoonte aanleren: het is te doen als je weet waar je op moet letten. Hier heb ik nog een paar tips voor je!

 

Een gewoonte aanleren is als het rijden op een olifant

Vorige week had ik het er ook al over in mijn blog dat een gewoonte maken van studeren veel voordelen oplevert.  Deze week las ik erover in het boek”Switch” van Chip Heath en Dan Heath.

Implementing change is like riding an elephant: choose a direction, give your elephant some peanuts and stick to an easy path.

 

Ik moest er zo om lachen! Ik zag het al helemaal voor me: zittend op een olifant die niet dezelfde kant uit wil als ik. Dat voelt als een hopeloze zaak! Dan maar proberen met pinda’s de olifant de goede kant op te lokken! Maar dan moet het blijkbaar ook nog een gemakkelijke weg zijn. Misschien begrijp je totaal niet waar ik het over heb, ik zal het je uitleggen:

 

De bestuurder

De bestuurder van de olifant, staat in dit voorbeeld voor mijn rationele kant. Ik weet wat verstandig is, wat ik het beste kan doen. Iedere dag studeren is heel verstandig om te doen. Op die manier bereik ik mijn doel het snelste!

 

De Olifant

De olifant staat voor mijn emotionele kant. Die is nogal koppig en eigenwijs en groot en sterk! Het valt niet altijd mee om die olifant in beweging te krijgen. Hij heeft niet altijd zin, wil soms liever ergens anders heen of is moe en hij wil gewoon helemaal niets! Wel eens geprobeerd een olifant ergens toe te dwingen? Ik ook niet, maar ik kan me zomaar voorstellen dat ik aan het kortste eind trek!

 

Het pad

Het pad, staat voor de weg die ik te gaan heb, de hobbels en obstakels die ik tegenkom op weg naar mijn doel. Hoe meer hobbels, hoe moeilijker het wordt om die olifant die weg te laten lopen.

De nieuwe gewoonte

De vraag is dus:

Hoe krijg ik die olifant op weg richting mijn doel?

Of

Hoe krijg ik het voor elkaar dat dagelijks studeren een nieuwe gewoonte wordt?

 

De juiste richting bepalen

Je moet als bestuurder van de olifant de juiste richting weten. Zorg ervoor dat je precies weet wat je gaat doen, wanneer je het gaat doen en hoe. Zorg voor zo min mogelijk onduidelijkheden, want je olifant heeft het gelijk in de gaten als je twijfelt, en dan weigert hij al snel om mee te werken!

 

 Geef de olifant een pinda

Ook gaat die olifant beter naar je luisteren als hij blij is met het doel, als er iets leuks in het vooruitzicht is. Een doel in het vooruitzicht waar je blij van wordt, geeft je emotionele zelf de motivatie om te studeren. Dat kan het uiteindelijke doel zijn, of een beloning die je met jezelf afspreekt, zoals de cappuccino na het oefenen waar ik het vorige keer al over had.

 

De weg naar het doel

Je doel kan dan wel zijn: iedere dag een uur studeren, of, dat moeilijke stuk foutloos kunnen spelen. Maar dat is nu nog wel een hoge berg om te beklimmen voor die olifant! Die olifant is moeilijk richting de top van een hoge berg te krijgen, dus zorg eerst voor een klein heuveltje. Ofwel, kies bewust voor kleine stappen richting je doel en vraag niet teveel van je emotionele zelf. Je moet zeker weten dat de stap die je wilt gaan zetten ook echt haalbaar is, anders krijg je die olifant niet in beweging! Verlang dus niet dat je binnen een week een heel moeilijk stuk kunt spelen, maar kies een paar maten uit. Ga ook niet het doel stellen om iedere dag een uur te studeren, maar begin met 10 minuten en bouw dat rustig op. 10 minuten is niet veel. Maar 10 minuten iedere dag een week lang, is toch meer dan een uur! Daarin kun je al aardig wat leren. En, wanneer die 10 minuten een gewoonte zijn geworden, is het uitbreiden van die tijd niet zo moeilijk meer.

 

Moeten..

Ik weet niet hoe het met jou is, maar als iemand tegen mij zegt dat ik iets MOET doen, gaan al mijn stekels overeind staan! Al zou ik het normaal gesproken met alle plezier gedaan hebben, als ik van iemand iets moet, staat me dat bij voorbaat al tegen. Het eerste wat ik dan denk, en het liefste hardop zou roepen: “Ik moet helemaal niets!!!” Heb jij dat ook?

…of willen!

Zeg jij wel eens tegen jezelf dat je “nu moet oefenen!”? Dat voelt dan vast niet fijn. Je krijgt daardoor, denk ik, niet echt zin om te gaan oefenen. Maar wat nu als je dan eerst eens erover nadenkt van wie je dat moet. Ik denk dat de kans groot is, dat je dat zelf bent! Eigenlijk MOET je dus niet, maar WIL je het. Omdat je het eigenlijk gewoon leuk vindt, omdat het je hoofd leegmaakt en ontspant, omdat je je er beter door gaat voelen. Of omdat je mee wilt doen aan het optreden en daarvoor goed voorbereid wilt zijn.

 

Wat je zegt is belangrijk!

Hoe je tegen jezelf praat heeft grote gevolgen. Je kunt jezelf helemaal de grond in boren met negatieve opmerkingen, of jezelf opbeuren door aardig tegen jezelf te zijn. Je kunt jezelf demotiveren door tegen jezelf te zeggen: ik MOET studeren. Of je kunt jezelf motiveren door tegen jezelf te zeggen: Ik ga nu lekker studeren, even mijn hoofd leeg maken en lekker met muziek aan de gang gaan. Het is niet ingewikkeld en het helpt echt! Die olifant laat zich moeilijk dwingen, maar met een vriendelijke bestuurder en wat pinda’s, lukt het wel om hem in beweging te krijgen!

 

 

Lukt het je niet goed om iedere dag te studeren? Denk aan de olifant en trek je plan!

Veel studeerplezier!